Tatu silang, kehidupan Mesir

gelung silang

Apabila kita memikirkan Mesir, tulisan hieroglif cepat terlintas di fikiran kita: mata, burung, salib, nyamuk. Ini adalah cara untuk mengekspresikan diri anda yang berbeza dari yang kita tahu dan cukup rumit, berdasarkan makna simbol yang berbeza. Dalam artikel ini kita akan membincangkan mengenai salib berulir, simbol yang menandakan seumur hidup.

Salib, juga dipanggil ankh, inti ansata (Dalam bahasa latin), Ankh, kunci kehidupan o Salib Mesir, berkaitan dengan tuhan-tuhan, kerana ini diwakili membawanya. Ia melambangkan hidup dan mati, dan juga telah digunakan sebagai representasi pencarian keabadian.

Menjadi salah satu azimat terpenting bagi orang Mesir, bentuk utamanya menjadikannya gambar yang sempurna untuk melambangkan kehidupan kekal. Atas sebab ini, orang Mesir meletakkan salib ini di bibir orang-orang yang telah mati. Di Mesir, kematian bukanlah akhir, hanya peralihan ke kehidupan abadi. Itulah sebabnya mengapa, ketika seseorang meninggal, ritual dilakukan di mana mereka ditawarkan jimat yang berbeda untuk memiliki jalan yang baik menuju kehidupan itu, termasuk salib ini.

Ada legenda yang mengatakan salib berulir menyatukan seksualiti lelaki dan wanita, terbahagi kepada dua bahagian: lelaki itu akan kelihatan seperti "I" yang terletak di bahagian bawah salib, sementara lingkaran atas akan mewakili rahim atau pubis wanita.

Tetapi apa maksud semua ini untuk tatu?

Dengan mengetahui perkara di atas, kita dapat menyimpulkan makna berganda dari tatu silang: pertama, kita akan mewujudkan simbolisme yang sama dari salah satu peradaban terpenting di dunia. Kami akan menutup kulit dengan keabadian, dengan kehidupan kekal.

Kedua, juga kita boleh menggunakan seksualiti. Walaupun ia adalah simbol di mana lelaki dan wanita muncul, kita tidak boleh membataskannya kepada pasangan heteroseksual. Kita mesti melihat makna seksual simbol ini di luar literal reka bentuk dan memperluasnya kepada semua orang.

Dan mengapa tidak mengatakannya, ia adalah tatu yang kelihatan hebat. Atau tidak?


Kandungan artikel mematuhi prinsip kami etika editorial. Untuk melaporkan ralat, klik di sini.

Komen, tinggalkan komen anda

Tinggalkan komen anda

Alamat email anda tidak akan disiarkan.

*

*

  1. Bertanggungjawab atas data: Miguel Ángel Gatón
  2. Tujuan data: Mengendalikan SPAM, pengurusan komen.
  3. Perundangan: Persetujuan anda
  4. Komunikasi data: Data tidak akan disampaikan kepada pihak ketiga kecuali dengan kewajiban hukum.
  5. Penyimpanan data: Pangkalan data yang dihoskan oleh Occentus Networks (EU)
  6. Hak: Pada bila-bila masa anda boleh menghadkan, memulihkan dan menghapus maklumat anda.

  1.   Francisco kata

    Irene, anda sangat menarik! Saya selalu berfikir bahawa seniman tatu bukanlah orang yang baik. Bahkan pada satu ketika mungkin juga bekas pesalah. Tetapi semasa membaca nota-nota ini, anda menyatakan dengan tarikh. Anda berubah fikiran saya Sangat senang mengetahui bahasa atau berminat untuk belajar sekurang-kurangnya asasnya. Luaskan panorama anda. Salam.