Epal: buah kebijaksanaan, keabadian dan dosa

Bagi mereka yang ingin tergoda

Bagi mereka yang ingin tergoda

Ketika kita memikirkan simbolisme epal, mungkin perkara pertama yang terlintas dalam fikiran adalah dosa, kerana dalam Alkitab dikatakan bahawa Tuhan melarang Adam dan Hawa makan dari pohon kebaikan dan kejahatan; tetapi Hawa, yang digoda oleh ular, makan dan menggoda Adam. Setelah melakukannya, mata mereka dibuka dan mereka diusir dari Taman Eden.

Atas sebab ini, banyak yang mengenalinya dengan hasutan, hasrat dan seks, dan mereka mendapat tatu epal yang digigit, atau dengan ular yang melengkung di sekelilingnya atau rosak dan penuh cacing. Tetapi mengurangkannya menjadi makna ini akan menjadi sederhana kerana buah Kejadian terlarang melambangkan kebijaksanaan.

Simbolisme pokok epal dan buahnya

Bagi orang Jerman, Yunani dan Celts, epal memberikan, sebagai tambahan kepada kebijaksanaan dan pengetahuan, anugerah keabadian; demikianlah epal kebun Hesperides, Avalon, atau Asgard.

Semuanya memiliki kesamaan sebagai emas, jadi tatu epal emas dapat melambangkan masa muda, kebijaksanaan, pengetahuan, keabadian dan masa muda abadi.

Tatu epal asli

Tatu epal asli

Paris memberi Aphrodite dewi cinta, epal perselisihan; Paracelsus menganggap bahawa, dipotong dua, itu mewakili tanda Venus (dewi kesuburan Rom), oleh itu, epal bertatu juga dapat melambangkan cinta.

Pokok epal itu sendiri juga merupakan pohon yang penuh dengan makna, kerana ia adalah salah satu spesies suci celt, penebangan mereka dihukum dengan hukuman mati.

Pokok epal yang cantik

Pokok epal yang cantik

Juga jika anda suka pokok semata-mata untuk keindahannya, pokok epal sangat indah untuk ditatu dengan dahan yang penuh dengan epal merah.

Dan jika anda mahukan gambar asli, dapatkan tatu bunga yang indah, berwarna merah jambu di bahagian luar dan putih di bahagian dalamnya yang, apabila dibuka, tunjukkan stamen kuning terang, kerana tatu bunga ini tidak begitu biasa.

Maklumat lanjut - The Crann Bethadh: tatu suci dunia Celtic

Sumber - wikipedia,

Foto - wallpixr.com, flickr, fanshare.com


Menjadi yang pertama untuk komen

Tinggalkan komen anda

Alamat email anda tidak akan disiarkan. Ruangan yang diperlukan ditanda dengan *

*

*

  1. Bertanggungjawab atas data: Miguel Ángel Gatón
  2. Tujuan data: Mengendalikan SPAM, pengurusan komen.
  3. Perundangan: Persetujuan anda
  4. Komunikasi data: Data tidak akan disampaikan kepada pihak ketiga kecuali dengan kewajiban hukum.
  5. Penyimpanan data: Pangkalan data yang dihoskan oleh Occentus Networks (EU)
  6. Hak: Pada bila-bila masa anda boleh menghadkan, memulihkan dan menghapus maklumat anda.